BAKGRUND OCH HISTORIA

Bakgrund


DFSK är ett resultat från ett join venture-samarbete mellan Dongfeng Motors och Sokon Group där båda bolagen har lång tradition av biltillverkning och utveckling.

Dongfeng grundades redan år 1969 medan Sokon finns sedan 1986.

Samarbetet, som startade 2003, innebär att båda bolagen samäger företaget Dongfeng Sokon som förkortas till just DFSK.


Idag är DFSK den näst största biltillverkaren i Kina med tillverkningsvolym på närmare 3,8 miljoner fordon per år.

På den kinesiska marknaden saluförs DFSKs modeller under namnet Dongfeng medan man valde att använda sig av namnet DFSK på bilarna som säljs på export.

 

Sedan flera år tillbaka är DFSK representerade på den europeiska marknaden och har återförsäljare i länder som Tyskland, Belgien, Nederländerna, Italien, Spanien, Storbritannien och Schweiz.

Sedan 2020 finns DFSK även i Sverige.

Elbilar & utveckling

Idag har DFSK flertalet utvecklingscenter runt om i världen.

Ett av de stora finns i USA och utvecklar elbilar under namnet SERES.

SERES är ett amerikanskt bolag som grundades i Silicon Valley, Kalifornien och startades av före detta anställda från en annan välkänd amerikansk elbilstillverkare.

Kort efter uppstarten köptes bolaget upp av DFSK. Idag utvecklas DFSKs elbilar i samarbete med SERES som besitter stor kunskap och erfarenhet av eldrivna fordon, därför bär samtliga elbilar en egen logotyp.

Det finns även ett utvecklingscenter i Sverige! Dongfeng är nämligen ägare till ett företag i Trollhättan som bland annat utvecklar styrsystem för autonom körning.

Biogashybrider

Bilarna som erbjuds i Sverige är i grunden vanliga bensinbilar och konverteras om när de anländer till Sverige.

Med hjälp av Konvegas Sweden AB i Växjö konverteras samtliga svenskssålda DFSK-bilar från bensindrift till att kunna drivas av både bensin och biogas. Därför kallar vi bilarna för just biogashybrider.

Om gasen tar slut så tar bensinen över.

Gastankar i kompositmaterial ger 30-45 mils räckvidd och tar  helt bort risken med eventuella rostskador.

Bilarna behåller även sin vanliga bensintank vilket ger er total räckvidd på närmare 100 mil.

I Sverige är gasbilarna berättigade en klimatbonus på 10 000:-

Dessutom får gasbilarna tillsammans med elbilar köras i den tuffaste miljözonen. En miljözon där inte ens laddhybrider är välkomna.

Att köra en gasbil är som att köra en helt vanlig bensinbil, tar inte längre tid att tanka men har upp till 95% lägre fossila utsläpp. Visst låter det bra?