FRÅGOR OCH SVAR

OM PRIVATLEASING

Vad ingår i privatleasingavtalet?

Bil med metalliclack, service och en körsträcka på 1000 eller 2000 mil per år.

Du kan även lägga till tillval som vinterhjul, dragkrok och liknande. Då kommer månadskostnaden varta lite högre.



Får jag någon klimatbonus?

Klimatbonusen är redan avräknat på din månadskostnad från första fakturan. Själva klimatbonuses betalas ut till leasingbolaget som i sin tur fördelar beloppet på dina månadsavgifter.



Var kan jag serva bilen?

Service ingår i ditt privatleasingavtal och bilen kan servas på samtliga DFSK-verkstäder. Du hittar din närmaste versktad här



Hur många servicetillfällen ingår?

Antalet servicetillfällen beror på din avtalsperiod.

Vid 24-månaders leasing ingår 2 servicetillfällen medan vid 36-månaders leasing ingår 3 servicetillfällen förutsatt att du inte kör mer än avtalat.

Om du överskrider den avtalade körsträckan så är du ansvarig att bilen servas korrekt.



Vad ingår i servicen?

Ordinarie service enligt servicebok. T.ex. olja, oljefilter, kupéfilter, okulär kontroll.

Förbrukningsdelar såsom däck, vindrutetorkare, glödlampor är slitagedelar och ingår inte i ditt serviceavtal.

Du ansvarar att bilen har godkända däck när den lämnas tillbaka.



Ingår försäkring?

Nej. Du ansvarar att bilen är korrekt försäkrad.

Du skall helst teckna  en halvförsäkring eftersom helförsäkringsdelen (vagnskada) täcks av bilens vagnskadegaranti.

Vid utnyttjad vagnskadegaranti tillkommer en självrisk om du är vållande till skadan. Självrisken framgår av bilens dokumentation.



Kan jag ändra körsträckan?

Nej. Du kan inte ändra den avtalade körsträckannär du hämtat ut din bil.

Kör du mer än avtalat tillkommer en kostnad för övermil på 10kr per mil vid återlämningstillfället.



Var lämnar jag tillbaka bilen?

Du lämnar den tillbaka till samma återförsäljare där du hämtade den. Om du valt hemleverans så kommer din återförsäljare att kontakta dig innan återlämnandet. Då kan ni komma överrens att bilen hämtas hemma hos dig.

Tänk på att samtliga tillbehör som ingår i leasingen såsom vinterhjul, laddkablar etc. skall lämnas tillbaka.



Tillkommer det kostnader vid återlämningen?

Oftast inte. Återförsäljaren kontrollerar bilen vid återlämningen och gör bedömningen av bilens skick.

Det som kan kosta är om bilen har dåliga däck, har ovanligt mycket skador ellerinte har servats enligt avtalet.

Det är återförsäljaren som bestämmer den eventuella extrakostnaden vid återlämnandet.



Kan jag bryta avtalet i förtid?

Du kan tidigast bryta ditt avtal efter ett år och det är förenat med en engångskostnad.

Kontakta din återförsäljare.



Jag har beställt en bil men har ångrat mig

Avbokar du din beställning senare än 14 dagar efter beställningsdatum tas en avgift ut för administrativa kostnader och bilens iordningställande. Avgiften är f.n. 7% av bilens cirkapris.



Jag har hämtat min nya bil, kan jag ångra mig?

I vanliga fall, nej. Avtalet är bindande efter att du skrivit på avtalet hos återförsäljaren.

Om du har beställt bilen på distans med hemleverans, har du rätt att bryta avtalet inom 14 dagar enligt distansköplagen.

Detta skall meddelas till oss via epost inom 14 dagar från att du tagit emot bilen.

Bilen skall återlämnas i oanvänt skick, vilket innebär att du har möjlighet att prova bilen under en timmes tid och en maximal körsträcka om 80 km för att fastställa bilens egenskaper. Bilen får inte heller ha några slitageskador. 

Om ovanstående överskrids eller inte uppfylls, har leverantören rätt att ta ut kostnad för värdeminskning och/eller reparation.

Leverantören har även rätt att ta ut avgift för transportkostnader samt eventuell rekonditionering för att återställa bilens skick.



Kan jag köpa loss bilen vid avtalets slut?

Det finns oftast en möjlighet att köpa bilen när avtalet har löpt ut.

Det är återförsäljaren som bestämmer både pris och till vem man säljer till.



Vad krävs det för att kunna privatleasa?

Återförsäljaren gör en sedvanlig kreditprövning. Det innebär att du får inte ha några kreditanmärkningar, vara bosatt i Sverige samt ha god och stabil inkomst.

Kreditgivaren är DNB Finans.



Vad gör jag om jag har fel på bilen?

Kontakta din närmaste DFSK-verkstad för åtgärd.

Beror felet på fabrikationsfel som omfattas av garanti så det detta kostnadfritt för dig.

Vi ersätter inte kostnad för resor eller inkomstbortfall.

Vid akuta fel skall du kontakta DFSK Assistans