FRÅGOR OCH SVAR

OM PRIVATLEASING

Vad ingår i privatleasingavtalet?

Bil med metalliclack, service samt en angiven körsträcka (1000, 1500 eller 2000 mil per år)

Du kan även lägga till tillval som vinterhjul, dragkrok och liknande. Då kommer månadskostnaden varta lite högre.



Får jag klimatbonus?

Klimatbonusen är redan avräknat på din månadskostnad från första fakturan. Själva klimatbonuses betalas ut till leasingbolaget som i sin tur fördelar beloppet på dina månadsavgifter.

Vi förbehåller oss rätten att debitera hyrestagaren för utebliven klimatbonus. 

Månadskostnaden förutsätter utbetald klimatbonus. Om bonusbeloppet förändras eller inte betalas ut kommer din månadskostnad att förändras.

Uppdatering: Bilar som är orderlagda fr.o.m 9 november 2022 är inte längre bonusberättigade.



Varför är min första faktura dyrare?

Eftersom privatleasing räknas som hyra innebär det att du betalar i förskott.

Första fakturan kan vara cirka dubbelt så dyr och beror på att du betalar uppläggningsavgiften, hyra från leveransdagen till slutet av nuvarande månad samt för hela kommande månad. 



Varför har min faktura förändrats?

Månadskostnaden baseras på rörlig ränta, vilket kan påverka din kostnad.

Aviavgift tillkommer på varje månadsfaktura.

Kontakta finansbolaget för mer information.



Var kan jag serva bilen?

Service ingår i ditt privatleasingavtal och bilen kan servas på samtliga DFSK-verkstäder. Du hittar din närmaste versktad här



Hur många servicetillfällen ingår?

Antalet servicetillfällen beror på din avtalsperiod.

Vid 24-månaders leasing ingår 2 servicetillfällen medan vid 36-månaders leasing ingår 3 servicetillfällen förutsatt att du inte kör mer än avtalat.

Om du överskrider den avtalade körsträckan så är du ansvarig att bilen servas korrekt.



Vad ingår i servicen?

Ordinarie service enligt servicebok. T.ex. olja, oljefilter, kupéfilter, okulär kontroll.

Förbrukningsdelar såsom däck, vindrutetorkare, glödlampor är slitagedelar och ingår inte i ditt serviceavtal.

Du ansvarar att bilen har godkända däck när den lämnas tillbaka.



Ingår försäkring?

Nej. Du ansvarar att bilen är korrekt försäkrad.



Kan jag ändra körsträckan?

Nej. Du kan inte ändra den avtalade körsträckan när du hämtat ut din bil.

Kör du mer än avtalat tillkommer en kostnad för övermil på 10kr per mil vid återlämningstillfället.



Var lämnar jag tillbaka bilen?

Du lämnar den tillbaka till samma återförsäljare där du hämtade den. Om du valt hemleverans så kommer din återförsäljare att kontakta dig innan återlämnandet. Då kan ni komma överrens att bilen hämtas hemma hos dig.

Tänk på att samtliga tillbehör som ingår i leasingen såsom vinterhjul, laddkablar etc. skall lämnas tillbaka.



Tillkommer det kostnader vid återlämningen?

Oftast inte. Återförsäljaren kontrollerar bilen vid återlämningen och gör bedömningen av bilens skick.

Det som kan kosta är exempelvis om bilen har dåliga däck, har ovanligt mycket skador ellerinte har servats enligt avtalet.

Det är återförsäljaren som bestämmer den eventuella extrakostnaden vid återlämnandet.



Kan jag bryta avtalet i förtid?

Kontakta din återförsäljare för mer information.



Jag har hämtat min nya bil, kan jag ångra mig?

I vanliga fall, nej. Avtalet är bindande efter att du skrivit på avtalet hos återförsäljaren.

Om du har beställt bilen på distans med hemleverans, har du rätt att bryta avtalet inom 14 dagar enligt distansköplagen.

Detta skall meddelas till oss via epost inom 14 dagar från att du tagit emot bilen.

Bilen skall återlämnas i oanvänt skick, vilket innebär att du har möjlighet att prova bilen under en timmes tid och en maximal körsträcka om 80 km för att fastställa bilens egenskaper. Bilen får inte heller ha några slitageskador. 

Om ovanstående överskrids eller inte uppfylls, har leverantören rätt att ta ut kostnad för värdeminskning och/eller reparation.

Leverantören har även rätt att ta ut avgift för transportkostnader, utebliven klimatbonus samt eventuell rekonditionering för att återställa bilens skick.



Kan jag köpa loss bilen vid avtalets slut?

Kontakta återförsäljaren för mer information.



Vad krävs det för att kunna privatleasa?

Återförsäljaren gör en sedvanlig kreditprövning. Det innebär att du får inte ha några kreditanmärkningar, vara bosatt i Sverige samt ha god och stabil inkomst.



Vad gör jag om jag har fel på bilen?

Kontakta din närmaste DFSK-verkstad för åtgärd.

Beror felet på fabrikationsfel som omfattas av garanti så det detta kostnadfritt för dig.

Vi ersätter inte kostnad för resor eller inkomstbortfall.

Vid akuta fel skall du kontakta DFSK Assistans